شورای پنجم

  • اقدامات نجفی شجاعانه و قابل دفاع است

    این جوسازی‌ها نشان می‌دهد اقداماتی که شهردار تهران با حمایت شورای شهر انجام داده اقدامات موثری بوده است و در راستای اهداف شورا که مبارزه با رانت گسترده، شفاف‌‌سازی، اجتناب از شهرفروشی و جلوگیری از هر اقدامی که به جای منافع عمومی به منافع فردی و گروهی بیانجامد، عمل کرده است.

    وی ارائه خدمات بهتر، بیشتر و با کیفیت توسط شهرداری و شورای شهر را راه مبارزه با این جریان سازماندهی شده دانست و اظهار داشت: برخی افراد وابسته به این باند هر زمانی با بهانه‌‌ای موضوعی را مطرح می‌کنند و شایعاتی را می‌سازند تا مدیریت شهری را منفعل و سرگرم امور فرعی کنند اما به لطف خدا و همراهی مردم اقدامات موثر و راهبردی شورای شهر و شهرداری به صورت هماهنگ ادامه پیدا خواهد کرد.

    (۲۷ بهمن، آفتاب)

    #شهردار

  • گرفتن هزینه پارکینگ از مشتریان در فروشگاه‌های بزرگ تخلف است

    پارکینگ جزء خدماتی است که صاحبان فروشگاه های بزرگ باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند، تصریح کرد: ما باید این منطق را بپذیریم که وقتی یک فعالیتی در شهر ایجاد می شود، یک سری مسائل و موضوعات به دنبال آن رخ می دهد که در همه جای دنیا هم همین طور است.

    (۲۶ بهمن، ناب‌تهران)

    #پارکینگ

    #خصوصی‌سازی

  • اعتراض به کاهش بودجه پارک پردیسان

    وقتی راجع به این پارک حرف می‌زنیم یعنی راجع به ۲۰۰ هکتار بحث می‌کنیم . به پارک خواجوی کرمانی در منطقه ۱۲، ۲۶ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

    وی گفت: در بودجه پارک پردیسان ۳۷ میلیارد تومان برای دسترسی پارکینگ موزه آب و تاریخ طبیعی اختصاص داده شده است، بنابراین ۵۰ میلیارد تومان چیزی نیست. این مقدار کف هزینه است. البته اینکه این پارک زیر مجموعه سازمان محیط زیست است که خود جای بحث دارد.

    #بودجه

    #محیطزیست

    (۲۵ بهمن ۱۳۹۶، تسنیم)

     

  • نوسازی بافت‌ فرسوده با رویکرد مشارکتی انجام شود

    لازم است در سطح هرمحله دفتری دایر گردد که هر روز و شب تا دیر وقت در آن بر روی مردم باز باشد . هنگامی که مردم خدمت ، راهنمایی و مشاوره صادقانه را ببینند ، به تدریج سطح اعتمادشان افزایش می یابد؛ در این راستا رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در این خصوص گفت:  بافت‌های فرسوده در چند سال گذشته، حاکی از آن است که سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مجریان چاره‌ای جز توجه به رویکرد تسهیل‌گرانه ندارند و مفاهیمی از قبیل آگاهی‌بخشی، آموزش، توانمندسازی، نهادسازی و مانند اینها می‌بایست جایگزین مقوله‌هایی همانند تملک، تخریب، تأمین زمین و اجرا شود.
     زهرا صدر اعظم نوری افزود: آنچه برای دستیابی به این امر مهم به عنوان مشکلی اساسی مطرح است، ضرورت تبیین این موضع نزد تصمیم‌گیران است؛ زیرا  تجارب عملی و اجرایی در دفاتر تسهیل‌گری نشان داده که بر خلاف تصور عمومی در خصوص مشارکت‌نکردن مردم در برنامه‌های نوسازی مسکن و محله، تحقق این فرایند بسیار آسان‌تر از جذب مشارکت مجریان عمومی و دولتی است.
    ‎وی ادامه داد: ساکنان بافت‌های فرسوده به این دلیل که مسائل و مشکلات جاری را در سالیان طولانی درک و تحمل کرده‌اند، معمولاً در یک فرایند اعتمادسازی و مشاوره اراده و آمادگی مشارکت در تغییر وضع موجود را پیدا می‌کنند و حتی در مواردی نیز از برخی منافع شخصی به نفع نوسازی محله صرف‌نظر می‌کنند. در مقابل این شرایط، اتفاقی که معمولاً به‌سادگی رخ نمی‌دهد، هدایت برنامه‌های عمومی به بافت، هماهنگی در اجرای برنامه‌ها به وسیله متولیان متعدد و متنوع و اجرای برنامه‌های مورد نیاز ساکنان است.»
    #بافت‌فرسوده
    (۲۱ بهمن، تیترشهر)
  • باید ورزش را به بخش خصوصی سپرد

    باید مشخص شود که وظیفه مدیریت شهری در زمینه ورزش چیست؟ مدیریت شهری به دنبال ورزش قهرمانی نیست بلکه در پی ارتقای کیفیت زندگی و سلامتی و نشاط شهروند باید بود.

    وی ادامه داد:باید ورزش را به خود مردم و به بخش خصوصی سپرد.هرکاری که متولی آن خود مردم باشند همیشه به بهترین نحو به ثمر می‌نشیند.در کنار آن دولت هم باید یارانه‌هایی به این بخش اختصاص داده و در قالب تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت ورزش و شهرداری برای کمک به ورزش همگانی تعاملاتی ایجاد شود.

    صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه باید شرایط لازم برای ورزش زنان و دختران مهیا شود،اضافه کرد:ساعت‌های اختصاص داده به زنان در سالن‌های ورزشی فقط مورد استفاده خانم های خانه‌دار است،باید سازوکاری در نظر گرفته شود تا بانوان کارمند نیز در حین ساعت کاری و یا بعد از آن فعالیت بدنی داشته باشند.همچنین باید زنان بتوانند از مواهب طبیعت هم برای ورزش استفاده کنند.

    #ورزش

    #خصوصی‌سازی

    (۱۸ بهمن ۱۳۹۶، کانال شخصی تلگرام)

  • بیمارستان‌های فرسوده را ایمن نکنند، از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم

    زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران درباره رسیدگی به بیمارستان‌های فرسوده استان تهران گفت: طبق قانون رسیدگی به بیمارستان ها و تخت های فرسوده به عهده وزارت بهداشت است و این وزارتخانه متولی خدمات درمانی است.

    با هماهنگی قوه قضاییه، شورای شهر به این ساختمان ها اخطار می دهد. تا به امروز حدود ۷هزار و ۳۰۰ ساختمان توسط آتش نشانی از لحاظ ایمنی احصا شده که بخشی از این ساختمان ها مراکز درمانی و بهداشتی و بخشی دیگر مراکز آموزشی، ورزشی و فرهنگی است.

    او تاکید کرد: برای ایمن سازی این ساختمان ها به متولیان آنها نامه زده و به نوعی تذکر داده شده که نسبت به رفع ناایمنی و خطرات و فرسودگی اقدام کنند. اگر دستورالعمل ها اجرا و اقدامات ایمنی انجام شود، شورا با آنها همکاری می کند در غیر این صورت بعد از یک یا دو تذکر این موارد از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

    (۱۱بهمن، اسکان نیوز)

    #ایمنی

  • پل‌های ناایمن پایتخت جمع آوری شود

    رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران درباره توقف طرح جمع آوری پل گیشا گفت: این پروژه متوقف نشده است .جمع آوری این پل جزو برنامه‌های معاونت عمران شهرداری تهران است. در گزارشی که هفته پیش معاونت عمرانی در جلسه شورا ارائه داد، این طرح یکی از اولویت‌های این معاونت است که با توجه به طولانی شدن عمر پل و بحث ترافیک منطقه که به معضل تبدیل شده باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

    وی تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی انجام شده، پل گیشا جمع آوری و به زیرگذر تبدیل شود ضمن اینکه عدم ایمنی در محدوده این پل نیز باید از بین برود و در نهایت ترافیک نیز عادی شود.

    #ایمنی

    (خبرگزاری پانا،‌۱۰ دی)

  • سوال از شهردار

    ۱- ساختمان های ناایمن در هنگام بروز حوادثی مانند زلزله اسیب پذیر تر از سایر ابنیه هستند ، بر اساس بررسی های انجام شده ٧٣٠٠ ساختمان ناایمن شناسایی شده که از این تعداد ١١۵٢ ساختمان ناایمن متعلق به شهرداری تهران است ساختمان هایی مثل برهی از بازارهای میوه و تره بار،فروشگاه شهروند، سراهای محله، مجموعه های ورزشی ،فرهنگسراها و حتی برخی از ایستگاه های اتش نشانی و پایگاه های مدیریت بحران و … برنامه شهرداری برای ایمن سازی ساختمانهای موصوف چیست؟

    ٢- تعداد ۶١۴٨ ساختمان از ساختمان های شناسایی شده ناایمن متعلق به دستگاه های دولتیست
    از ان جا که شهردار تهران هنگام بروز بحران ، مدیریت بحران شهر را عهده دارست و با توجه به حضورشهردار تهران در هیات دولت ،پیشنهاد می شود از دستگاه های دولتی برنامه ایمن سازی ساختمان های موصوف را خواستار شوید. علی رغم مکاتبات متعدد با وزارت خانه های بهداشت و درمان ،اموزش و پرورش، ورزش و جوانان، بانک ها ، ادارات پست ،مساجد و سینماهای ناایمن صورت گرفته اما اقدام موثری تاکنون گزارش نشده است.

    #ایمنی

    (کانال تلگرام، ۱۰ دی)

     

  • آلودگی تهران ارتباطی با بنزین ندارد

    اتوجه به گزارشی که وزیر نفت ارائه کرد هم اکنون بنزین عرضه شده در سطح شهر تهران استاندارد است و آلودگی که تهران از آن رنج می‌برد مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون است که ارتباطی با بنزین ندارد.
    آلودگی امروز تهران بیشتر به خودروها و نوع احتراقی که در آنها انجام‌ می‌شود ارتباط پیدا می‌کند، اگر بهترین بنزین یعنی با بالاترین استاندارد موجود را در داخل خودروی فرسوده بریزیم عمل احتراق به خوبی انجام نمی‌شود و به‌طور طبیعی ایجاد آلودگی می‌کند، به این ترتیب مشکل اصلی ما خودروهای فرسوده، دیزلی و کاربراتوری هستند و تا زمانی که چنین خودروهایی در سطح شهر تردد می‌کنند آلودگی از بین نخواهد رفت.
    (شانا، ۹ دی)
  • دغدغه محیط زیست قبل از اینکه دغدغه‌ای ملی و یا بین المللی باشد باید دغدغه ای محلی و حتی خانگی باشد.

    باید باور داشته باشیم اگر تمیزی و حفظ منظر کوه اهمیت دارد حفظ نظافت و ارتقای سیمای کوچه و نمای خانه هایمان هم دارای ارزش است. باید به وضعیت حیوانات و حشرات شهری از سگ و گربه، کبوتران، گنجشک و کلاغ تا کرم خاکی و مورچه باغچه هم توجه شود.

    اگر دغدغه آلودگی منابع زیرزمینی آب یا رودخانه ها و دریا ها را داریم باید به نحوه دفع فاضلاب محل سکونت و کار خودمان حساسیت نشان دهیم. باید به حفظ درختان چه در کوچه، محله، پارک، باغ یا جنگل های شمال و جنوب اعتقاد داشته باشیم.

    باید باور کنیم اگر انسان ها مهمترین عامل ایجاد خطر برای محیط‌زیست طبیعی هستند من و شما نیز انسان هستیم. اگر عادت کنیم به هر چیزی که محیط زیست را آلوده، تخریب و یا نابود می سازد حساس باشیم
    مطمئن باشید فرزندان ما حافظان ارزشمند محیط زیست خواهند بود و بستر توسعه پایدار به بهترین وجه برای نسل های آینده مهیا خواهد شد.

    #محیط‌زیست

    (کانال شخصی تلگرام، ۸ دی)

  • باید آموزش‌های متناسب برای مواجهه با بحران در هنگام زلزله به شهروندان تهرانی ارائه شود.

    این عضو شورای اسلامی شهر تهران اقدامات غیراصولی و بارگذاری‌های غیرکارشناسی در پهنه‌های خطرناک که ریسک بالایی دارند را از عوامل خطرپذیری شهر تهران خواند و گفت: برای نمونه می‌توان به ۹۷۹ ساختمان بلندمرتبه در تهران اشاره کرد که ۴۸۰ ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد ۲۵ درصد از آنها عمدتا در مناطق با بافت فرسوده است و ۹۵ ساختمان حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات امینی در حد کپسول آتش‌نشانی را نیز ندارند.

    داستان تلخ کمبود تجهیزات به این موارد ختم نمی‌شود و تراژدی وقتی نگران کننده است که محل درمان آلام و دردهای مصدومین زلزله و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با آمار ۷۵ درصد بیمارستان‌ فرسوده و ناایمن که قدمت بسیاری از آنها بیش از ۵۰ سال است، تا چه حد تاب و تحمل زلزله و ارائه خدمات در هنگام وقوع زلزله را دارد؟ بنابر پیش‌بینی تعداد تلفات در این خصوص، شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان‌ها و کفن و دفن ۵۰۰ هزار نفر کشته است در صورتی که در شرایط فعلی هم تنها امکان خدمت‌رسانی برای ۱۵ هزار کشته وجود دارد و الزاماتی برای خرید زمین جهت آماده‌سازی ۱۵ هزار قبر جدید در دستور کار است.

    (انتخاب، ۵ دی)

    #ایمنی

    #زلزله

    #در_شورا

  • عدم توفیق طرح‌های مختلف ترافیکی شاید نشان‌دهنده این هستند که راه‌حل‌های درستی را در پیش نگرفته‌ایم.

    اگر سهم خودروهای شخصی به اندازه‌ای که در موردش صحبت می‌کنیم،انقدر تاثیرگذار است،باید با ایجاد ممنوعیت و اجرای طرح‌های محدودکننده تردد آنها در سطح شهر، آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
    فقط وقتی بر اساس مطالعات و داده‌های دقیق سهم‌ هر یک از منابع مشخص شود می‌توان راهکار درست ارایه کرد، در این صورت است که می‌توان بیشتر بر ارایه تسهیلات برای حذف خودروهای فرسوده، برقی شدن موتوسیکلت‌ها، تعبیه فیلتر دوده در خودروهای سنگین و ورود خودروهای هیبریدی تمرکز کنیم و در انتظار هوای پاک بمانیم.
    بی‌نتیجه ماندن طرح‌های ترافیکی در کنترل میزان آلودگی هوای تهران شاید بی‌اعتمادی شهروندان را برای طرح‌های بعدی به دنبال داشته و بر میزان مشارکت آنها در اجرای موفق این طرح‌ها تاثیرگذارد. هر شهروند اگر این امکان را داشته باشد که در فاصله بین ۵ تا ١۵ دقیقه پیاده‌روی به ایستگاه مترو برسد، و به مقصد مورد نظر برود، کارهایش را انجام دهد و بعد با مترو یا اتوبوس، با دسترسی مناسب به مبدا برگردد، قطعا ترجیح می‌دهد که با انتخاب این گزینه با اعصاب آرام و هزینه کم به کارهایش برسد.

    #حمل_و_نقل

    #آلودگی

    (اعتماد، ۳ دی)

  • شهرداری نقش کمتری از سایر نهادها برای مقابله با آلودگی هوا دارد

    حیطه مدیریت شهرداری و شورای شهر بسیار محدودتر از دولت و مجلس است. ما نمی‌توانیم به سازمان‌های دیگر دستور دهیم و از آنها مطالبه داشته باشیم.

    شهرداری سهم کم و اندکی را در بین سازمان‌های مرتبط برای مقابله با آلودگی هوا برعهده دارد. عامل آلودگی هوای تهران چیست؟ منابع متحرک یا همان ماشین‌ها که منشا ٧٠ تا ٨٠ درصد آلودگی تهران هستند. کنترل و نظارت روی خودروها چقدر در حوزه وظایف شهرداری است؟ خودرو را چه کسی تولید می‌کند؟ چه افرادی وارد می‌کنند و چه کسانی استاندارد بودن‌شان را تایید می‌کنند؟ چه کسانی بنزین را تولید می‌کنند و بر کیفیت آن نظارت دارند؟ چه سازمانی مسوول نوسازی خودروهای فرسوده است؟… اینها در اختیار مدیریت شهری نیست. اما در عین حال مدیریت شهری باید تمام تلاشش را بکند تا حمل و نقل عمومی و به خصوص حمل و نقل ریلی یا همان مترو را به عنوان حمل و نقل «پاک» توسعه دهد. ما برای این امر، برنامه‌ریزی جدی کرده‌ایم. هم شهرداری و هم شورا عزمی جدی برای تحقق این مساله دارند. تمرکز مان هم روی افزایش واگن‌ها و تجهیزات است نه افزاش خطوط مترو.

    معاینه فنی خودروهای سنگین برعهده وزارت راه و شهرسازی است. ما هم فقط می‌توانیم بگوییم انتظار داریم که آنها این مساله را جدی بگیرند.

    (سرپوش، ۳۰ آذر ۱۳۹۶)

    #حمل_و_نقل

    #آلودگی

  • استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز به یک قانون تبدیل شود

    یکی از نگرانی شهروندان سلامت و کیفیت آب است. آلودگی هوا بر روی ذهن مردم تاثیر منفی گذاشته است و فکر می‌کنند شاید آب هم آلوده باشد.

    او ادامه داد: باید اطمینان بیشتری ایجاد کرد که آب شرب سالم است و هر کمکی که بتوانیم در این زمینه با تعامل فی مابین انجام دهیم. مردم ما شاسیته داشتن زندگی‌ای با کیفیت بالا هستند.

    (مهر، ۲۹ آذر ۱۳۹۶)

    #آلودگی

    #آب

  • ۲۸۹ اصله درخت در ملکی متعلق به بنیاد مستضعفان از بین رفته

    درختان متعلق به باغات در حال از بین رفتن است به شکلی که در ملکی با پلاک ثبتی ۷۲.۱۷۴۰، ۴۱ و ۴۲ به وسعت ۱۱ هزار و ۴۰۰ متر مربع در منطقه سعادت آباد متعلق به بنیاد مستضعفان و جانبازان بوده که ۷۲۶ اصله درخت در آن شناسایی شده است. این در حالی است که در سال ۹۳، ۳۰ اصله درخت آن کسر و ۱۹۹ اصله درخت قطع شده بود. برهمین اساس برابر با قوانین مالک موظف شد که بیش از ۵۰۰۰ اصله درخت بکارد. با توجه به اینکه مالک اجازه ورود به این ملک را نمی‌داد، نهایتا در سال ۱۳۹۶ با دستور قضایی و با دستور پلیس اجازه ورود به ملک داده شد تا مشخص شود که مقدار درختان این باغ کسر شده است.

    انتظار داریم شهرداری منطقه ۱ و ۲ نظارت دقیق‌تری را نسبت به باغات داشته باشد و از قطع درختان در این باغات جلوگیری کند.

    امروز نمایشگر وضعیت هوا در شورای شهر تهران عدد ۱۵۲ را اعلام می‌کند. این در شرایطی است که اگر این شاخص بر روی عدد ۱۰۰ قرار گیرد، هوا ناسالم برای گروه‌های حساس و هنگامی که ۱۵۲ را نمایش می‌دهد، هوا برای تمامی گروه‌های جامعه ناسالم است.

    وی افزود: در چنین شرایطی باید وضعیت فضای سبز شهر تهران و باغات پایتخت را مورد توجه قرار دهیم و باید بدانیم که مالکان باغات چه نقشی را در حفظ برای فضای سبز می‌توانند ایفا کنند.

    (انتخاب نیوز، ۲۸ آذر ۱۳۹۶)

    #در_شورا

    #آلودگی

    #محیطزیست

    #باغات_تهران

  • سهم‌کوچک «ارگانیک» از بازار غذا

    مدیریت شهری در تولید محصولات ارگانیک وظیفه و مسئولیتی ندارد، اما برای ترویج و فرهنگ‌سازی این محصولات اقداماتی را انجام داده‌است برای مثال در غرفه‌های زیر نظر سازمان میادین میوه و تره‌بار به توزیع این محصولات مبادرت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰‌درصد از محصولات توزیعی در مراکز شهرداری تهران ارگانیک باشد.

    (آسمان، ۲۷ آذر ۱۳۹۶)

    #سلامت

  • رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری عملکرد ۱۰۰ روزه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری را ارائه کرد.

    ۱۲ جلسه در محور سلامت، ۱۲ جلسه در محور محیط زیست و ۱۱ جلسه در محور ایمنی برگزار شده است، در این جلسات ۴۷ طرح و لایحه مورد بررسی قرار گرفته است.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: ۱۴ قانون مصوب را بررسی کردیم، ۴۸ نظر کارشناسی در طرح‌ها و لوایح داده شده، گزارش‌های ۷ سازمان بررسی شده است و طی جلسات شورای شهر ۱۰ تذکر از طرف مجموع افراد این کمیسیون و دو نطق پیش از دستور را داشتیم.

    صدراعظم نوری در ادامه گفت: جلساتی با اداره کل سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی، میادین میوه و تره‌بار، پسماند‌ها پیشگیری و مدیریت بحران، مدیریت بوستان‌ها و فضای سبز داشتیم و بازدید‌هایی صورت گرفته است.

    #آلودگی

    #محیط‌زیست

    (باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۶ آذر)

  • گود خیابان آفریقا جان شهروندان را تهدید می‌کند

    زهرا صدراعظم نوری در قالب تذکری ازخطرناک بودن گود خیابان آفریقا، نبش بلوار شهید ستاری پلاک ۱۱۰ به شماره پروند ۱۷۵۵۰ متعلق به شرکت تعاونی اعتباری فرشتگان خبر داد. با گذشت حدود ۳ سال از اجرای ایمن سازی گود، زمان تضمین عملیات پایدارسازی موقت به اتمام رسیده و از طرفی این گود رها شده است.

    صدراعظم نوری به تخلیه آب کف پروژه با دو پمپ اظهار داشت: با توجه به کیفیت آب، شفافیت و عدم مشاهده پساب ناشی از فاضلاب شهری نشان می دهد که آب پمپاژشده متعلق به قنات مدرس است.

    وی به الزامی بودن رعایت حریم قنوات فعال و حفظ آب دهی و انتقال مسیر آنها تاکید کرد و ادامه داد: علی رغم درج مسیر قنات در نقشه های شهرداری، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و شرکت آب منطقه ای شهر تهران، در زمان صدور مجوز توسط شهرداری تمهیدات لازم در این خصوص به مالک ابلاغ نشده و تعهدی از مالک اخذ نشده است.

    #ایمنی

    #آب

    #تذکر

    (اقتصاد آنلاین، ۲۵ آذر ۱۳۹۶)

     

  • باید به سهم ۳۰ درصدی زنان در شهرداری تهران برسیم

    وی با بیان اینکه سهم ٨ درصدی زنان از میان ١٠٠ مدیر انتصابی در شهرداری تهران، راضی‌کننده نیست، می‌گوید: این درصد می‌تواند بالاتر باشد، اما باید مطالعه کافی و جامع انجام شود. هم‌اکنون ۶٨ هزار و ٣٠٠ نفر نیرو در شهرداری تهران مشغول به فعالیتند و از این تعداد ۹ هزار و ٧٠٠ نفر زن هستند، با این توصیف اگر بخواهیم سهم ٣٠ درصدی محقق شود باید هدف‌گذاری دقیقی صورت گیرد تا امکان تحقق هدف فراهم باشد.
    صدراعظم نوری ادامه می‌دهد: سهم زنان در پست‌های مدیریت شهری در دوره گذشته، حدود ٣ درصد بوده و به یک باره نمی‌توان این ٣ درصد را به۳۰ درصد افزایش داد، باید با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و مثلاً در یک بازه ۵ تا١٠ ساله به درصد قابل توجهی از مدیران زن دست یافت.

    (ایران، ۲۵ آذر ۱۳۹۶)

    #زنان

  • مصرف آبمان خیلی زیاد است

    ما به عنوان کشوری که در منطقه نیمه خشک هستیم و در بسیاری از استان‌های ما میزان بارندگی بسیار کم است و در شهر تهران نیز متوسط بارندگی متوسط بالایی نیست بنابراین منابع آبی شهر که عمده آن از طریق بارش‌ها تامین می‌شود و از طریق سفره‌های زیرزمینی، آنقدر کافی نیست که به هر نحوی بتوان از آن استفاده و بهره برداری کرد.

    وی افزود: اقدامی که من فکر می‌کنم باید در این باره انجام گیرد مدیریت مصرف است و اساسا بازنگری در الگوی مصرف می‌باشد.

    (تسنیم، ۲۲ آذر)

    #محیط‌زیست

    #آب

  • طبق گزارش سازمان آتش نشانى ٧٣٠٠ ساختمان ناایمن در سطح شهر تهران شناسایى شده که حدود ١۵٠٠ ساختمان متعلق به شهردارى است.

    یازدهمین جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران ایمنى ساحتمان هاى عمومى تهران گفته شد: متاسفانه اطلاعات دقیق و به روزى از وضعیت ایمنى ساختمانهاى تهران وجود ندارد، باید براى ایجاد یک سامانه پایش ایمنى براى ساختمان‌هاى عمومى شهر تهران برنامه ریزى شود تا بتوان تغیرات اعم از رفع خطر و ایمن شدن ساختمان‌ها را ثبت کرد. در این جلسه همچنین گزارش دکتر منصورى از دانشگاه علم تحقیقات در مورد تاب آورى بیمارستانهاى تهران بررسى شد و اقداماتى جهت افزایش ایمنى بیمارستان‌ها و مراکز درمانى پیشنهاد شد.

    (جام‌جم‌آنلاین، ۱۸ آذر ۱۳۹۶)

    #ایمنی

    #در_شورا

  • تقریبا ۳ هزار هکتار از بافت شهر تهران فرسوده است که باید بهسازی و نوسازی شود تا شرایط مناسب و ایمنی را برای شهر ایجاد کند.

    در حال حاضر ارزیابی عملکرد شهرداری بسیار زود است. حجم عملیات و فعالیت مجموعه بزرگی مثل شهرداری با ده‌ها سازمان، شرکت، مناطق و ادارات بسیار زیاد است ضمن اینکه چیزهایی امروز تحویل گرفته شده که دارای مشکلات خاصی نیز هست. انشاءالله در گزارش ۱۰۰ روزه‌ای که شهردار تهران ارائه خواهند کرد، اعلام می کنند که چه چیزی را تحویل گرفته‌اند.

    (شفقنا، ۱۸ آذر ۱۳۹۶)

    #ایمنی

    #بافت_فرسوده

  • مترو حداقل به ۲ هزار دستگاه واگن علاوه بر واگن‌های موجود نیاز دارد

    یکی از راه‌ حل‌های کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است که در حیطه اختیارات مدیریت شهری قرار دارد. در بحث حمل و نقل عمومی بیشترین تأکید روی حمل و نقل ریلی است، باید تجهیزات و واگن‌های مورد نیاز مترو افزایش یابد تا زمان‌های قطار به حداقل برسد و مسافرین بیشتری با کمترین تأخیر و معطلی بتوانند از این خدمات استفاده کنند و از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده شود.

    مترو حداقل به ۲ هزار دستگاه واگن علاوه بر واگن‌های موجود نیاز دارد که این کار هزینه قابل توجهی را می طلبد؛ که با حمایت‌های دولت می‌توان بخشی از این هزینه‌ها را تأمین کرد و بخش دیگر آن از طریق شهرداری تأمین شود.

    یشترین آلودگی مربوط به آلاینده‌های ذرات معلق با ۲٫۵ میکرون است که غالبا از طریق خودروهای دیزلی و فرسوده، فعالیت کارخانجات و معادن شن و ماسه‌ای که در سطح شهر است اتفاق می‌افتد که این موارد باید مورد بررسی قرار گیرند.

    ۵ معدن بزرگ شن و ماسه در مناطق جنوبی تهران وجود دارند که ۴ معدن بسته شده و هیچگونه فعالیتی در آن انجام نمی‌شود اما یکی از این معادن همچنان فعال است و به دنبال آن هستیم که به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به عنوان یک واحد آلاینده و مغایر با محیط زیست و سلامتی شهروندان و با همکاری مراجع قضایی فعالیت آن متوقف شود.

    (شفقنا، ۱۸ آذر ۱۳۹۶)

    #آلودگی

    #حمل_و_نقل

  • زنان و دختران هم مانند سایر شهروندان این کشور هستند و باید زمینه برای استفاده آنان از فضاهای تفریحی و ورزشی شهر فراهم شود.

    اگرچه زنان در تهران می‌توانند آزادانه در شهر رفت‌وآمد کنند، اشتغال داشته باشند، نیازهایشان را برطرف کنند اما به این معنا نیست که همه مسائل زنان در شهر حل شده است و همه چیز سر جای خودش قرار دارد.

    زنان به لحاظ  شرایط فیزیکی و جسمی نیاز بیشتری به ویتامین د دارند. نوع پوشش و نوع خانه‌های آپارتمانی که زنان شهری در آن به سر می برند باعث شده اند که میزان بیماری‌های مفصلی بین آنان شیوع بیشتری پیدا کند.

    باید فضاهایی برای زنان فراهم شود که آنان بتوانند از آفتاب بهره مند شوند و زمان فراغتشان را در آنها بگذرانند.

    (تی‌نیوز، ۱۱ آذر ۱۳۹۶)

    #زنان

    #سلامت

  • آیا برای استفاده از فیلتر دود در اتوبوس‌های شرکت واحد برنامه‌ریزی شده است؟

    در مورد ارتقا و نهادینه سازی فرهنگ ترافیک آموزه‌ها به شدت پایین است و نتوانسته ایم جلب مشارکت مردمی داشته باشیم.

    ۴٠ درصد آلودگی تهران ناشی از اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین دیزلی است. این در حالی است که خودروهای دیزلی کربن خالص تولید می‌کنند و باعث بروز سرطان می‌شوند. آیا برای استفاده از فیلتر دود در اتوبوس های شرکت واحد برنامه ریزی شده است؟

    مسیر دوچرخه در سطح شهر تهران اکنون ٢٢٠ کیلومتر است که باید به ٩٠٠ کیلومتر برسد. همچنین تعداد خانه‌های دوچرخه باید از ١۴۵ خانه کنونی به ۵۴۵ خانه برسد. هم اکنون در شهر تهران ۱/۹ کیلومتر پیاده راه دارد که باید به ۹/۲۸ کیلومتر افزایش یابد ضمن اینکه باید ۲۶ معبر پیاده راه داشته باشیم و باید معاونت حمل و نقل و ترافیک برنامه خود را برای رسیدن به این اهداف ارائه کند.

    (مهر، ۷ آذر ۱۳۹۶)

    #آلودگی

    #حمل_و_نقل

  • حدود ۲۴۳ مکان ناایمن در شهر تهران وجود دارد

    این اماکن شناسایی و اولویت‌بندی شده‌اند به طوری که ۱۰ مکان بزرگ که غالبا پاساژها هستند در اولویت ایمن‌سازی قرار گرفته‌اند.

    سازمان آتش نشانی گزارشی از وضعیت پاساژهای ناایمن به کمیته ایمنی و مدیریت بحران ارائه کرد که در آن اقدامات آتش نشانی و الزاماتی که برای ذینفعان پاساژها ایجاد شده، ارائه شد. همچنین دستورالعمل آتش نشانی در این پاساژها نصب شده و اقداماتی در این اماکن آغاز شده است که در مدت زمان تعیین شده برای ایمنی پاساژها انجام خواهد شد.

    (اقتصاد آنلاین، ۳۰ آبان ۱۳۹۶)

    #ایمنی

  • سوله‌های بحران را از خندوانه پس بگیرید!

    شهرداری تهران ۱۵۰ پایگاه مدیریت بحران را باید احداث می‌کرد که تاکنون ۱۰۲ پایگاه احداث و ۱۳ پایگاه نیز در حال احداث است.

    ۶۰ پایگاه در اختیار سازمان ورزش و الباقی پایگاه‌های مدیریت بحران در اختیار صدا و سیما و یا برنامه خنداونه است.

    درخواست می‌کنم شهرداری تهران سازوکاری را فراهم کند که پایگاه‌های مدیریت بحران به حالت قبلی بازگردد تا در صورت بروز حادثه بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

    (شورا آنلاین، ۲۳ آبان ۱۳۹۶)

    #ایمنی

    #در_شورا

  • متأسفانه نگاه اقتصادی به باغ‌های شهر شده است و ریه‌های تنفسی پایتخت آسیب دیده و حتی از بین رفته است.

    شورای پنجم درباره حفاظت از باغات پایتخت بسیار جدی است و مسائل را پیگیری می‌کند. ‌مصوبه برج‌باغ‌ها در ظاهر برای حمایت از مالکان باغ‌ها تصویب شده اما به‌دلیل اینکه بناهای ۹تا ۱۱طبقه در ۳۰درصد از این املاک ساخته شده در عمل دیگر باغی باقی نمانده چراکه برای تأمین پارکینگ از عمق زمین استفاده شده و ریشه درختان از بین رفته است. در اجرای این مصوبه و ساخت و ساز‌های مربوطه نظارت دقیقی صورت نگرفته‌است.

    (همشهری، ۲۰ آبان ۱۳۹۶)

    #برج_باغ

    #محیطزیست

  • در حدود ۱۰۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه در تهران وجود دارد که دلیل آن نداشتن استانداردهای لازم است.

    پیشنهاد می شود سازمانهای مرتبط با مرجع گزارش دهنده نیز به جلسه شورای شهر دعوت شده و به ارائه گزارش بپردازند.

    (مهر، ۱۶ آبان ۱۳۹۶)

    #ایمنی

  • بررسی پرونده باغ ۱۰هزار متری در اقدسیه

    من پیش از این از سازمان پارک‌های شهرداری در این مورد استعلام کردم اما پاسخ‌ها با هم نمی‌خوانند این زمین از سال ۶۸ پرونده دارد و پرونده آن در جریان است. رای کمیسیون ماده ۱۲ را نداشته و کمیسیون ماده هفت نرفته است.

    در همین راستا پیشنهاد می‌کنم برای آنکه حقی ضایع نشود رای گیری صورت نگرفته و پرونده به کمیسیون مربوطه بازگردد تا شفاف شود.

    (ایلنا، ۱۶ آبان ۱۳۹۶)

    #برج_باغ

    #در_شورا

  • در بخش‌هایی چون مدیریت بحران اگر هزینه نکنیم برای آینده خطرناک است

    تمام تلاش ها، هزینه ها و تجهیزات و مطالعات و فعالیت ها باید منجر به پیشگیری و آمادگی شهر در برابر حوادث شود، به ویژه اقدامات باید منجر به پیشگیری و کاهش خطرپذیری در برابر تهدیدات و مخاطرات شهر شود. در عین حال نتیجه تمام اقدامات باید در زمان وقوع حوادث و مدیریت بحران نمود داشته باشد تا کمترین آسیب ها را متحمل شویم.

    (مهر، ۱۵ آبان ۱۳۹۶)

    #ایمنی

  • متأسفانه هم اکنون شاهد هستیم که بخشی از باغات شهر به واسطه ارزش افزوده زمین و سودجویی ناشی از آن به صورت عمومی از بین میروند.

    لازم است شهرداری تهران براساس وظایف قانونی خود با آنها برخورد کند اما به دلیل کثرت تعداد و عدم همکاری سازمانها و شرکتهای دولتی، خصوصی و عمومی این موضوع به خوبی مدیریت نمی شود، نکته قابل تأمل وضعیت نامناسب باغاتی است که در اختیار نهادهای دولتی است، باغاتی که به دلیل عدم تخصیص اعتبار مالی لازم از سوی دستگاههای مسئول با مشکلات فراوانی مواجه هستند که از آن جمله می توان به سرمایه‌های ارزشمندی چون باغ موزه نیاوران، باغ موزه سعدآباد، کاخ گلستان و …. اشاره کرد.

    (مهر، ۱۲ آبان ۱۳۹۶)

    #باغات_تهران

    #محیط‌_زیست

  • شهرداری با توجه به شرایطی که دارد احتمالاً در سال جاری نمی‌تواند اقدام خاصی برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد

    برای شهرداری آنقدر بدهی و تعهدات به جای گذاشته‌اند که دولت باید در این زمینه به کمک شهرداری تهران بیاید و تسهیلاتی را فراهم کند. قرار شده براساس این قرارداد کشور ژاپن امکانات و تجهیزاتی را برای بررسی آلودگی هوای شهر تهران فراهم کند و مطالعات خود را در این خصوص ارائه دهد و منابع آلاینده شهر تهران مشخص شود و با این اقدام در راستای حذف منابع آلاینده در شهر تهران اقدام شود.

    (تعادل، ۱۰ آبان ۱۳۹۶)

    #آلودگی

  • می‌توان موضوع قطع درختان را کنترل کرد.

     چندده ‌سال لازم است که چنین درختانی مجددا شکل بگیرد. این درحالی است که مدیران منطقه مربوطه چشم خود را روی تخلفات رخ داده بسته‌اند، بنابراین باید به‌طور جدی با خاطیان برخورد کرد. اگر در یک پرونده رسیدگى به تخلفات جدی گرفته شود و فرد خاطی محکوم شود، می‌توان موضوع قطع درختان را کنترل کرد.

    (شهروند، ۱۰ آبان ۱۳۹۶)

    #درخت

    #محیط‌_زیست

    #برج_باغ

  • شورای شهر به مساله زنان توجه دارد و برای آنان سهم مهمی قائل است.

    در تعاملی که با شهردار تهران داشتیم این خواسته را مطرح کردیم که برای زنان سهم‌ بیشتری در اداره شهر قائل شوند و برای این سهم ۵۰ درصدی از جمعیت، نگاه واقع بینانه‌تری داشته باشند. خوشبختانه دو نفر از شهرداران مناطق و تعدادی از مدیران کل ستاد، مشاور امور زنان شهردار تهران و…از میان زنان انتخاب شده‌اند.

    (ایران آنلاین، ۹ آبان ۱۳۹۶)

    #زنان

  • در شرایط فعلی نیازی به توسعه خطوط مترو نداریم و خطوط مترو مسافران را در نقاط مختلف تهران؛ شمال، جنوب، شرق، غرب جابه جا می کند.

    در حال حاضر نیازمند افزایش تجهیزات مترو از جمله افزایش تعداد واگن های مترو هستیم تا سرفاصله قطارها در ایستگاه های مترو کاهش پیدا کرده و به استاندارد خود که تقریبا چهار تا سه دقیقه است، برسد و بتواند مسافران را در شرایط مناسبی جابه جا کند.

     (ایرنا، نمایشگاه مطبوعات، ۸ آبان ۱۳۹۶)

    #حمل_و_نقل

  • ایمنی باید در رأس کارها قرار بگیرد و عدم رعایت ایمنی باعث می‌شود که مانند حادثه پالایشگاه شهید تندگویان تعدادی از خانواده‌ها داغدار شود.

    (فارس، ۷ آبان ۱۳۹۶)

    #ایمنی

    #در_شورا

  • در پانزدهمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرى، موضوع “لغو مصوبه برج باغ ها” بررسى شد.

    (کانال شخصی تلگرام، ۶ آبان ۱۳۹۶)

    #برج_باغ

  • چالش‌ اصلی شورای پنجم تعهدات زیاد شهرداری و نداشتن بودجه است.

    ساختارهای شورای قبلی حالت سازمان یافته نبوده و بیشتر تصمیمات به صورت فردی گرفته می‌شده است. حتی در بررسی‌های ما مشخص شده که تصمیمات شورای شهر چهارم با محوریت هیأت رئیسه صورت نمی‌گرفته و بیشتر به صورت سلیقه‌ای بوده است. به همین دلیل اعضای شورای شهر پنجم تهران در مرحله اول تلاش کردند هیأت رئیسه شکل بگیرد و تصمیمات به صورت جمعی و دموکراتیک و با محوریت هیأت رئیسه گرفته شود.

    #ساختار_شورا

    با این وجود یکی از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری جدید تعهدات بسیار زیاد شهرداری تهران و در اختیار نداشتن بودجه لازم برای انجام این تعهدات است. به همین دلیل نیز شهرداری تهران با بدهی‌های بسیار سنگینی مواجه است که ‌این بدهی‌ها رسیدگی به مشکلات مردم را تا حدودی به تعویق می‌اندازد. از سوی دیگر نیروهای زیادی در شهرداری تهران مشغول به کار هستند که‌ این نیروها نیز مشکلات خاص خود را دارند. نکته دیگر اینکه هنوز پشت‌پرده مدیریت شهر تهران در گذشته برای ما شفاف و روشن نیست و فسادهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

    بدون شک فساد اقتصادی خط قرمز شورای شهر پنجم است.

    (سرپوش، ۲ آبان ۱۳۹۶)

    #هزینه

    #فساد

  • باید از سازمان زیباسازی بخواهیم که در خصوص ابعاد مختلف تبلیغات روی اتوبوسها از نظر اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، سلامت و ایمنی گزارشی تهیه کند

    صدرنوری در مورد تبلیغات روی اتوبوس ها در سطح شهر گفت باید از سازمان زیباسازی بخواهیم که در خصوص ابعاد مختلف این کار از نظر اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، سلامت و ایمنی گزارشی تهیه کند که آن زمان بر مبنای گزارشی که می دهد و کار کارشناسی که کرده می توانیم بگوییم که این کار درست است  یا خیر و در واقع  از این کار جلوگیری شود.

    بر مبنای مطالعات در وهله اول طبیعی است که شهروند و مسافر دوست ندارد که در فضایی قرار گیرد که دور تا دور آن بسته است، دلیل اصلی وجود پنجره در اتوبوس  برای این است که بتوانند ارتباط مسافر را با بیرون برقرار کنند و هم اینکه بتوانند از منظر بصری لذت ببرد و هم اینکه به هر حال تبادل هوا صورت گیرد.

    #فضای_عمومی

    (برنا، ۲ آبان ۱۳۹۶)

  • ۱۰پاساژ در سطح تهران است که ایمن نیستند و باید حتما مورد بررسی و نظارت بیشتر قرار گیرند

    در شورای شهر برنامه ریزی کردیم که از ۱۰ پاساژ نا ایمن در شورای پنجم بازدید شود تا مشخص شود که از نظر ناایمنی  چه وضعیتی دارند و در حیقیت سازوکارهای لازم را دنبال کند ، تجربه تلخ پلاسکو درس بزرگی برای ما است که نباید دوباره تکرار شود.

    (برنا، ۲ آبان ۱۳۹۶)

    #ایمنی

  • حضور شهردار تهران در اجلاس‌های سئول فرصتی برای تبادل تجربیات بود

    تلاش کردیم تا ارتباطی مداوم میان شورای هر دو شهر نیز برقرار گردد. همچنین از مرکز پسماند زباله سئول بازدید به عمل آمد که در یکی زباله های خشک سوزانده و در دیگری پسماندهای ساختمانی دفن می شد و آگاهی از روش های سئول در قبال پسماندهای زباله های شهری موضوعی بود که آن را بررسی کردیم.

    (ایسنا، ۱ آبان ۱۳۹۶)

    #محیط‌_زیست

  • ۵۰ طرح و لایحه باقی‌مانده از دوره گذشته در انتظار اولویت شورای شهر تهران

    ا وجود ورود ۵۰ طرح و لایحه باقی‌مانده از دوره چهارم شورای شهر تهران که هنوز در صحن شورا مطرح نشده است بهتر است برخی مباحث که اهمیت زمانی ندارد و همچنین ارائه برخی گزارشات به آینده موکول شود و اولویت طرح در صحن به این ۵۰ طرح و لایحه ارائه شود. (تسنیم، ۳۰ مهر ۱۳۹۶)

    #ساختار_شورا

    #در_شورا

  • بیشتر ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های عمومی، برای استفاده از معلولان مناسب نیستند.

    افراد معلول و ناتوان جسمی حدود ۱۵ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند اما درحال‌حاضر شاهد این هستیم که این بخش از جمعیت، چندان جایی در برنامه‌ریزی‌ها ندارند و امکانات و تجهیزات موجود در شهر، متناسب با شرایط آنها نیست این درحالی است که این افراد نیز باید مانند سایر شهروندان از تسهیلات استفاده و نیازهای خود در سطح شهر را برطرف کنند. در شورای شهر تلاش خواهیم کرد سازوکاری فراهم کنیم که معلولان هم در بحث ساخت‌وسازها هم در زمینه حمل‌ونقل عمومی، بهتر و بیشتر دیده شوند و البته در این زمینه باید نظارت قوی‌تری نیز اعمال شود.

    بر همین اساس، در زمینه حمل‌ونقل عمومی نیز باید شیوه‌نامه‌هایی تدوین شود که فراهم کردن شرایط استفاده بهتر از وسایل همگانی برای معلولان فراهم شده و امکان نظارت بهتر بر انجام این مسئله فراهم شود.

    (تجارت، ۳۰ مهر ۱۳۹۶)

    #معلولان

  • تولید این حجم زباله در شأن تهران نیست

    تفکیک زباله از مبدأ کار پیچیده‌ای نیست و در تمام دنیا این موضوع تجربه شده است ولی در تهران این کار به درستی انجام نمی‌شود. به گفته نوری، نقاطی در تهران است که روزی ۳ بار زباله‌های آنها جمع‌آوری می‌شود و این کار هزینه‌بر است.

    ما نباید زباله را در جنوب شهر دپو کنیم، باید زباله‌ها بازیافت شوند.

    (الف، ۲۶ مهر ۱۳۹۶)

    #آلودگی

    #بازیافت

  • میزان آلودگی خودروهای سنگین بسیار زیاد است و به شدت سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد. راه‌حل حمل و نقل ریلی است.

    همچنین درصد قابل توجهی از اتوبوس‌ها فرسوده هستند و منبع مهم آلودگی محسوب می‌شود. حقیقت هر موتورسیکلت نزدیک به ۱۵ گرم در هر کیلومتر آلودگی ایجاد می‌کند. این آلودگی با هشت خودروی سمند برابری می‌کند و این عدد قابل توجه است، به خصوص موتورسیکلت‌های کاربراتوری آلودگی فراوانی تولید می‌کنند.

    تا زمانی که شهرداری در اعتبارات، بودجه‌ای برای  این امر  لحاظ کند باید حداقل روی بخش توجهی از اتوبوس‌ها این فیلتر نصب شود.

    (ایلنا، ۱۹ مهر ۱۳۹۶)

    #آلودگی

  • شهرداری برای بهسازی پارک پردیسان به شورای شهر برنامه ارائه کند

    طبق مصوبه شورا، شهرداری موظف است که از این پارک به عنوان میراث تهران حفاظت و از هر تغییر کاربری و مستحدثات جلوگیری کند. این پارک طبق طرح تفصیلی فضای سبز است و باید در حوزه گردشگری استفاده شود. تغییر شرایط اکولوژیک در این پارک نباید رخ دهد، لذا از نگاه غیر بومی و پیمانکاری جلوگیری و بر اساس طرح جامع پردیسان عمل شود. همچنین شهرداری برنامه ۴ ساله خود برای این بهسازی پارک را ارائه بدهد.

    (مهرنیوز، ۱۸ مهر ۱۳۹۶)

    #در_شورا

    #محیطزیست

  • تمرکز جدی برای مساله کاهش آلودگی وجود دارد

    شورای شهر تهران با تخصیص اعتبارات حمایت های خود را از شهرداری تهران خواهد داشت. در چند ماه آینده در بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ اعتبارات لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیزات و امکانات مترو تعریف خواهد شد تا بتوانیم دریک بازده زمانی ۵ تا ۱۰ ماهه آلودگی هوا را کاهش دهیم.

    در مدیریت گذشته اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوا صورت گرفت اما از آنجا که الویت اصلی نبود از این رو شاهد افزایش آلودگی هوای تهران هستیم. متاسفانه عملکرد شهرداری گذشته در این بخش قابل دفاع نیست.

    (انتخاب، ۱۷ مهر ۱۳۹۶)

    #آلودگی

    #حمل_و_نقل

  • باید شهرداری تهران با هماهنگی نیروی انتظامی اقدامات لازم را برای جمع‌آوری بساط‌گران سدمعبر و حتی‌المقدور ساماندهی این گروه انجام دهد.

    متاسفانه شاهد بساط‌گران سدمعبر در محدوده شهر تهران و به‌ویژه محلات پرتردد هستیم و همین امر باعث اعتراض شهروندان شده است.

    (تسنیم، ۱۱ مهر ۱۳۹۶)

    #دستفروشی

    #در_شورا

  • نوری در مراسم روز آتش‌نشان در برج میلاد شرکت کرد.

    (کانال تلگرام، ۷ مهر ۱۳۹۶)

    #مناسبتی

     

  • فقط ۳۰ درصد بودجه امسال آتش‌نشانی داده شده است

    این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه ذیل کمیته ایمنی و مدیریت بحران، زیرمجموعه سلامت، محیط زیست و خدمات محیط شهری به بحث آتش نشانان اشاره شده است، گفت: در اعتبارات سال آینده بودجه آتش نشانی به صورت ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت و اعتبارات این سازمان برای آموزش و تجهیزات افزایش خواهد یافت تا تبدیل به سازمانی پویا شده و بتواند متناسب با ماموریت‌هایش اقدام کند.

    (جماران، ۷ مهر ۱۳۹۶)

    #مناسبتی

    #ایمنی

    #هزینه

  • در حال حاضر اولویت های شورا و شهرداری این است که حمل و نقل عمومی (آن هم از نوع حمل و نقل ریلی) را تقویت کرده و توسعه دهند.

    باید تجهیزات واگن ها و خطوط متروهای ما تکمیل شود تا بتواند مدت زمان رسیدن به سرخط ها را کاهش دهد تا از شرایط فعلی که پیمودن مسیر بین دو خط پنج دقیقه به طول می انجامد، به دو دقیقه کاهش پیدا کند؛ به این طریق متروها مسافران بیشتری را می‌توانند جا به جا کنند، جابه جایی مسافر بیشتر یعنی استفاده کمتر از خودروی شخصی، ترافیک کمتر و هم‌چنین آلودگی کمتر.

    (ایران‌نیوز، ۳ مهر ۱۳۹۶)

    #حمل_و_نقل

    #آلودگی

  • ساماندهی کودکان زباله‎گرد در دستور کار شورای شهر تهران

    یکی از آسیب‌های اجتماعی که در شهر تهران وجود دارد، موضوع کودکان کار و خیابانی است که معمولاً به کارهایی می‌پردازند که توانایی انجام آن را ندارند؛ مانند جمع‌آوری زباله‌ که شدیداً سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. باید برنامه‌هایی برای ساماندهی این کودکان اجرا شود که امیدواریم با همکاری بهزیستی، شهرداری و سازمان‌های مربوطه این کودکان از سطح خیابان‌‌ها جمع‌آوری شوند و وضعیت خانوادگی و سلامت آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

    (رویداد ۲۴، ۳۰ شهریور ۱۳۹۶)

    #کودک_کار

  • وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود

    امسال مطابق همیشه معاونت اجتماعی و فرهنگی نمایشگاه تحت عنوان عطر سیب برگزار کرد و از هیات‌های مذهبی و گروه‌های مختلف در آن شرکت کردند و بن‌هایی برای تامین هزینه‌ها در اختیار آنها قرار گرفت. آن هم برای فعالیت‌هایی که باید به صورت کاملاً مردمی و داوطلبانه باشد بخشی از این بن‌ها هم برای اعضای شورا فرستاده شد. وقتی بن برای من فرستاده شد این بن را نپذیرفته و مجدداً طی یک نامه‌ای این بن‌ها را استرداد کرده‌ام و در نامه خود قید کردم که این حرکت باید مردمی باقی بماند و نهادهای عمومی و دولتی نباید دخالت کنند.

     (ایلنا، ۳۰ شهریور ۱۳۹۶)

    #هزینه

  • برنامه داریم طی یک زمان مشخص کارخانه شن و ماسه در تهران را به مکان دیگری منتقل کنیم.

    کارخانه شن و ماسه در منطقه جنوب تهران همچنان فعال است و این کارخانه موجب افزایش بیماری شهروندان در آن منطقه شده است.

    (تسنیم، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶)

    #محیطزیست

  • به بانوان اعتماد کنیم.

    در برهه هایی مانند انتخابات که به حضور بانوان نیازمندیم، آنها را با اوصافی زیبا: صاحب حق مساوی با مردان می دانیم و برحفظ کرامت و جایگاه آنها و استفاده از توانمندی های شان تاکید می کنیم، ولی بعد از پایان آن برهه های زمانی، دیگر کسی حتی زحمت یادآوری وعده های داده شده در مورد زنان را نیز به خود نمی دهد.

    (یادداشت در روزنامه اعتماد، ۲۳ شهریور ۱۳۹۶)

    #زنان

    #انتخابات

  • ضرورت رسیدگی به کمیسیون توافقات و همچنین آرای شورای معماری مناطق

    نماینده‌های شورای شهر حضور فعالی در ماده ۱۰۰ دارند و تلاش می شود رویه ها اصلاح شود اما لازم است هماهنگی‌هایی در این زمینه با معاونت معماری و شهرسازی صورت گیرد. پرونده هایی که از مناطق می آید باید به گونه‌ای مستند باشد که کمیسیون ماده ۱۰۰ بر اساس استناد قانونی به آنها نسبت به صدور آرا اقدام کند.
    صدراعظم نوری همچنین بر ضرورت رسیدگی به کمیسیون توافقات و همچنین آرای شورای معماری مناطق و ارایه گزارش در این زمینه تاکید کرد.

     (سایت شورای شهر، ۲۱ شهریور ۱۳۹۶)

    #قانونمداری

  • اولویت‌های شورا: شفافیت، عدالت شهری، مناسب‌سازی محیط شهری

    شورا همه هم و غم خود را برای کمک به شهرداری در زمینه شفافیت مالی به کار خواهد بست و هر لایحه‌ای که در این زمینه به شورا بیاید تصویب می کند تا شهرداری بتواند این مهم را محقق کند و به دور از هر گونه فساد حرکت کند.

    همه مناطق از یک مقدار برخورداری بهره‌مند نیستند. از مرکز به بالا امکانات بیشتری دارند و شرایط بهترین در آن جا تعبیه شده است. مناطق شمالی درآمدزا هستند و مناطق جنوبی هزینه برند. باید برای تعادل میان آن ها برنامه ریزی کرد.

    بهره گیری از همه ظرفیت ها برای ایجاد محیط مناسب شهری موضوع مهم سوم است تا مردم در آن احساس امنیت و آرامش داشته باشند. باید سلامت جسم و روحشان در این محیط فراهم شود و این جزو ماموریت های اصلی تهران است. از زمان بلدیه مسئولان به دنبال این مسئله بوده اند. این کار جزو برنامه های شهردار تهران و شورا خواهد بود.

    در بحث حمل و نقل عمومی و ریلی که تاکید ماست باید بتوانیم تجهزاتی را در این قسمت فراهم کنیم که ورود دولت را می طلبد از کمک بلاعوض تا وام های مناسب و تبصره ماده ۱۳ درباره حمل و نقل عمومی و… تا شهرداری با افزایش واگن های مترو آن فاصله هدوی را به حداقل برساند. با افزایش واگن ها این عملی می شود و در این حوزه کارهای خوبی می شود انجام داد.

    (خبرگزاری مهر، ۱۸ شهریور ۱۳۹۶)

    #آلودگی

    #فساد

    #شفافیت

  • شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند به حل معضل آلودگی شهر تهران اقدام کند

    بخش عمده آلودگی شهر تهران توسط سوخت نامناسب خودروها و همچنین وسایل نقلیه فرسوده است که از وزارت خانه های صنعت و معدن و نفت در خواست می‌شود تا در استاندارد سازی سوخت کشور به شهردار تهران و شورای شهر کمک کند. وی تاکید کرد: شهرداری تهران می تواند در ازبین بردن آلودگی هوا به دولت کمک کند زیرا برخی از عوامل بر عهده دستگاه های حاکمیتی است و شهرداری تهران نمی‌تواند کاری انجام بدهد.

    (خبرگزاری شهر ایران، ۱۳ شهریور ۱۳۹۶)

    #آلودگی

    #محیط‌_زیست

  • برآن هستیم تا مانع قطع درختان وآسیب به فضای سبز شویم.

    با توجه به اینکه باغات تهران به نوعی آسیب دیده و از بین رفته است و جای خود را به ساختمان‌های نامتوازن داده است، دیگر فضای دلنشینی برای پرندگان وجود ندارد.  عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: در تمام ادوار وجود فضای سبز و درختان کوچ پرندگان را به دنبال داشت، از این رو در پنجمین دوره از شورای شهر تهران برآن هستیم تا مانع قطع درختان وآسیب به فضای سبز شویم.

    صدراعظم نوری با تاکید بر این که در این دوره از شورا نظارت‌ها بر محیط زیست پایتخت جدی‌تر خواهد بود، گفت: در حوزه سلامت و محیط زیست کلیت برنامه‌ها تدوین شده است و مابقی نیز باید براساس برنامه پنج ساله شهرداری تهران صورت گیرد.  وی افزود: توسعه پایتخت باید با محیط زیست هماهنگ باشد تا حداقل آسیب‌ها را به فضای سبز وارد کند، چرا که درختان کلانشهری مثل تهران نقش تصفیه کننده هوا را دارند و نبود این درختان نبود موجودات زنده از جمله پرندگان را به همراه خواهد داشت.

    (خبرگزاری مهر، ۶ شهریور ۱۳۹۶)

    #محیطزیست

    #آلودگی

  • از هر پنج کمیسیون تخصصی شورا یک نفر به عنوان عضو در ستاد سمن‌ها و همچنین ستاد شورایاری‌ها حضور داشته باشند.

    این سازمان‌ها در حوزه‌ها و موضوعات مختلف فعالیت‌های متعددی دارند لذا پیشنهاد می‌کنم از هر پنج کمیسیون تخصصی شورا یک نفر به عنوان عضو در ستاد سمن‌ها و همچنین ستاد شورایاری‌ها حضور داشته باشند.

     (سایت ایسنا، ۷ شهریور ۱۳۹۶)

    #سمن

پس از انتخابات تا شروع به کار شورا

هنوز هیچ نوشته ای وجود ندارد.

پیش از انتخابات ۹۶

  • فعال حوزه محیط‌ زیست هستم و می‌دانم که مردم بشدت از محیط‌ زیست شهر ناراضی هستند این موضوع برایم بسیار جدی است.

    خودم فعال حوزه محیط‌ زیست هستم و می‌دانم که مردم بشدت از محیط‌ زیست شهر ناراضی هستند این موضوع برایم بسیار جدی است و تصمیم دارم با همکاری دولت و دیگر سازمان‌ها برای محیط‌ زیست تهران برنامه‌های جدی تری داشته باشم. همچنین بحث زنان یکی از دغدغه‌های جدی‌ام است باید برنامه‌هایی در شورا داشته باشیم تا نرخ حضورزنان را در مدیریت کلان جامعه افزایش دهیم.

    (پایگاه خبری سیاست‌گستر، ۴ خرداد ۱۳۹۶)

    #محیط_زیست

    #زنان

  • مردم با انتخاب لیست امید خواهان شورای پاک هستند که شفافیت کافی داشته باشد.

    مردم با انتخاب ۱۰۰ درصدی لیست امید بار مسئولیت اعضای شورا را سنگین کردند به گونه‌ای که با حضور بی نظیرشان در انتخابات شورای شهر اعلام کردند که خواهان تغییر در شهر هستند و باید اعضای شورای شهر فعال‌تر باشند و خوشحالیم که مردم با آگاهی در فضای مسموم عوام گرایانه و تبلیغاتی پوپولیستی به خرد و تخصص گرایی رأی دادند و اعتماد کردن به لیست و سید اصلاحات که هدایت‌گر و راهبر لیست بود مسئولیت مضاعفی را به گوش اعضای شواری شهر گذاشتند.

    مردم با انتخاب لیست امید خواهان شورای پاک هستند که شفافیت کافی داشته باشد.

    (ایسنا، ۱ خرداد ۱۳۹۶)

    #انتخابات

    #شفافیت

زهرا صدر اعظم نوری

زهرا صدر اعظم نوری، متولد ۱۳۴۱ در تهران، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اولین شهردار زن در جمهوری اسلامی ایران است

  • او در سال ۱۳۷۵ با حکم غلامحسین کرباسچی به‌عنوان شهردار منطقه ۷ تهران منصوب شد. صدراعظم نوری دکترای مدیریت محیط زیست دارد و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در زمان تصدی معصومه ابتکار بوده است.
  • صدراعظم نوری در انتخابات شوراها در سال ۱۳۹۲، به‌عنوان عضو علی‌البدل شورای شهر تهران انتخاب شد. او در انتخابات ۹۶ شورای شهرتهران، در لیست امید قرارگرفت و به شورای پنجم راه یافت. وی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران است.